Recent Post

Saturday, September 19, 2015

'Mak, Ayah, Ijat Dah Berjaya'


Anda Mahu Berkongsi Berita Ini?


Aku budak engin. Dulu aku masuk UIA dari direct intake. Mula-mula memang aku tak minat engin ni sebab aku more to education or tesl. Tetapi bila dapat je engin, mak aku punya happy, suruh aku masuk juga. Mak aku pujuk. "Cuba saja, nanti lama-lama insha Allah boleh," Then masuklah UIA, daftar. Parent aku punya happy, siap ambil cuti datang hantar aku naik kereta dari Perak. Awal pagi sebelum subuh dah bertolak.

Sampai di UIA pada waktu pagi, register. Tengah hari terus mak ayah aku balik sebab nak jimat, tak ada duit nak tidur di hotel. Family aku bukan orang senang. Abang, kakak, adik aku semua pandai. Abang aku belajar di US, kakak belajar di UK dan adik aku baru saja mendapat tawaran belajar di Aussie. Kiranya aku sajalah yang study di tempat local. Pokoknya, selama belajar engin di UIA, memang aku tak boleh follow dan jenis aku kalau dah tak minat something tu, memang aku takkan buat dan aku terus give up.

Sampailah my mom terus memujuk aku untuk terus mencuba. The worst part aku kena dismiss. Masa itu, dunia aku gelap. Tak tahu nak buat apa. Then aku slow talk dengan parent aku. Tengok air muka mereka berubah. Aku tahu mereka kecewa. Aku masuk bilik dan menangis. Ya, memang aku lelaki tetapi aku agak sensitif apabila tengok mak dan ayah aku sedih. Aku tahu mereka kecewa tetapi di depan aku, mereka sembunyikan perasaan itu.  Malam itu, aku tengok ayah aku selepas sembahyang, dia menangis sambil berdoa.  Esok, mak aku masuk ke bilik aku.  "Jangan putus asa, pergi office UIA dan buat rayuan. Jangan putus asa. Kenapa kita jatuh? Sebab kita boleh belajar untuk bangun sendiri.

Tak semua kejayaan datang dengan mudah," katanya. Aku menjadi sebak. Paling aku sebak bila mak dan ayah sekali lagi menghantar aku ke UIA naik kereta untuk menghantar surat rayuan. Bila kena dismiss, aku cakap cakaplah PTPTN kena tarik. "Jangan fikir soal duit. Ijat fokus belajar saja. Yuran semua nanti ayah bayarkan. Tak cukup duit, beritahu. Kalau tak ada duit pun, nanti ayah jual kereta ini.

Biar ayah pergi kerja naik motosikal sekalipun. Asalkan Ijat nak belajar je," kata ayah. Ya Allah, keluar air mata aku pada waktu itu. Sebab aku tahu mak aku dah bersara. Sekarang hidup pun bergantung pada gaji ayah sahaja. Nak minta tolong abang dan kakak? Mereka dah berkahwin dan sudah ada keluarga sendiri. Nak tolong sekali dua itu bolehlah kan?  Bila dapat masuk semula ke UIA, aku terpaksa bermula dari bawah sekali lagi. Aku semakin serius, belajar bersungguh-sungguh. Tetapi langit aku sentiasa mendung.

Masih ada subjek yang aku sangkut. Memang aku tak boleh masuk subjek itu. Dua kali repeat. Memang aku down.  Sekali lagi mak ayah aku banyak menasihatkan aku dan pujuk aku. Sebab aku jenis yang memang cepat berputus asa. Kadang-kadang aku terfikir, kenapalah aku tak pandai macam adik beradik yang lain. Mungkin mak ayah kecewa dengan aku. Then, Alhamdulillah, aku lulus juga subjek itu selepas repeat tiga kali. Aku nekad nak membanggakan mak dan ayah. 

Masa aku third year, parent aku meninggal sebab kemalangan. Allah, berkecai unia aku. Aku lepas exam saja terus balik ke rumah. Sampai di rumah, jenazah dah siap dimandikan. Ada di ruang tamu.  Aku diam, tak mampu nak cakap apa tetapi air mata aku mengalir deras. Aku peluk mereka, cium pipi mereka, dahi mereka. Aku tak sempat nak tunjuk pada mak dan ayah yang aku dah berjaya nanti. Selepas dua hari, aku balik semula ke UIA sebab masih ada exam 1 paper lagi. Aku betul-betul down pada masa itu. Aku tak tahu apa yang aku jawab. Aku fail subjek itu. Subjek yang patut aku lulus dengan mudah tetapi aku fail. Aku redha, next sem nanti aku repeat balik. Sekarang, dah setahun lebih sejak mak dan ayah meninggal.

Di saat semua kawan aku habiskan degree 3 tahun, aku habiskan degree dalam masa 5 tahun setengah. Ya, memang lama sebab aku bodoh. Alhamdulillah, bulan 11 ini aku konvo. Tetapi hari konvo aku takkan sama dengan kawan-kawan yang lain tanpa mak dan ayah. Kalau mereka masih ada, tentu mereka pergi. Mak, ayah, Ijat dah grad sekarang. Dah berjaya. Ijat dah tunaikan harapan mak dan ayah. Ijat minta maaf tak dapat tunjuk sijil konvo lebih awal. Kalaulah Ijat tak kena dismiss hari itu, kalaulah Ijat tak kena repeat, mesti dapat grad lebih awal. Ijat minta maaf. Ijat akan sentiasa ingat pesan mak dan ayah. Moga mak dan ayah tenang di sana. - Ijat Kaison



Smiley :)
:D
:)
:[
;)
:D
:O
(6)
(A)
:'(
:|
:o)
8)
(K)
(M)

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Berita Harian

Malaysia Kini

Mypotnews Links

Submit ExpressFree Webmaster Tools
Ping search engines.

Contact Form

Name

Email *

Message *